baner unia europejska

Z jakiego materiału wykonać podjazd?

W teorii po każdym podwórku da się przejechać samochodem. W praktyce jednak szybko okazuje się, że dobre utwardzenie podłoża przeznaczonego do ruchu pojazdów ma kluczowe znaczenie dla komfortu kierowców, ale i estetyki całej zewnętrznej aranżacji. Można się o tym przekonać np. w czasie deszczu, kiedy pojawia się błoto lub zimą, gdy woda na gruncie zamarza, w wyniku czego powstaje lodowisko. Z jakiego materiału wykonać nawierzchnię podjazdową, by uniknąć takich scenariuszy? Oto najpopularniejsze rodzaje podjazdów.

podjazd domu z kostki brukowej

 

Podjazdy z kostki betonowej i kamiennej

Dużą popularnością przy wykonywaniu podjazdów cieszy się kostka betonowa lub nieco rzadziej sama wylewka betonowa. Kostka betonowa to materiał trwały oraz estetyczny. Z łatwością można dopasować ją do stylu i kolorystyki architektury. Ułożona na odpowiednio przygotowanym podłożu wytrzymuje duże obciążenia, przez co bez obaw o zniekształcenia mogą się po niej poruszać cięższe samochody. Alternatywnie do kostki betonowej wykorzystuje się kostkę kamienną lub bruk klinkierowy. W tym przypadku mowa o wyższej estetyce podjazdów, ale i wyższej cenie za materiał.

 

Nawierzchnie utwardzane za pomocą kruszyw

Ekonomiczniejszym rozwiązaniem od wykonywania podjazdów z kostki brukowej lub bruku klinkierowego jest utwardzenie podłoża przy wykorzystaniu układanych warstwowo kruszyw budowlanych. W tym celu zastosowanie znajdują np. żwir, tłuczeń i grys. Wbrew pozorom takie utwardzenia również mogą być trwałe i odporne na obciążenia. Aby tak się jednak stało, przed ich wysypaniem na podłoże koniecznie jest wykonanie podbudowy. Bez niej przy częstej eksploatacji i dużym obciążeniu szybko pojawią się koleiny.

 

Który rodzaj materiału warto wybrać?

Nie ma jednoznacznej odpowiedzi na pytanie, który rodzaj materiału jest najlepszy do wykonania podjazdu. Wiele zależy od indywidualnych preferencji oraz budżetu, jakim się dysponuje. Nie bez znaczenia są także uwarunkowania gruntowe, w tym szczególnie nośność podłoża. Równie ważne jest też przeznaczenie podjazdu. Jeśli będzie intensywnie eksploatowany przez ciężkie pojazdy, musi być trwalszy niż w przypadku podłoża przeznaczonego do ruchu lekkich osobówek. Rodzaj materiału trzeba zatem dobierać do warunków terenowych oraz przewidywanej eksploatacji podjazdu.